Käyttäjän Jaana Turunen lähettämä 24. huhtikuu 2012 kello 16:15
Osallistuin reilu viikko sitten Euroopan laulupedagogien kongressiin Eurovox 2012 Münchenissa. Osallistuja oli kaiken kaikkiaan nelisen sataa eri puolilta Eurooppaa. Kongressin virallinen kieli oli englanti, mutta käytännössä usein saksa. Tuli siis pakollinen kielikurssikin samaan syssyyn. Kongressi oli varsin antoisa, tosin oma ääni meinasi jäädä sinne. Kevätflunssa nimittäin iski voimakkaasti eikä asiaa edesauttanut se, että Kuopiossä sää oli miltei parempi ja lämpimämpi kuin Etelä-Saksassa.
Kongressi pidettiin Münchenin musiikkiyliopiston tiloissa (viereinen kuva on suuresta konserttisalista). Iso ja mahtipontinen rakennus havisi historiaa. Sen oli nimittäin rakennuttaneet natsit ennen sotaa.
Kongressin sisältönä oli erilaisia konsertteja, master class -opetusnäytteitä niin oopperan kuin popin saralta sekä erilaisia työpajoja. Itse osallistuin seuraaviin työpajoihin: digitaaliset mahdollisuudet laulunopetuksessa, lasten opettaminen pienissä ryhmissä sekä Estill-metodi.Konserteissa ja master classeilla kuultiin myös nuoria suomalaisia laulattaria Annami Hylkilää ja Selina Sillanpäätä. Kannattaa painaa nimet mieleen, sillä näistä nuorista naisista kuullaan vielä!
Mielenkiintoisia opetusnäytteitä antoivat mm. Robin D. ja Aija Puurtinen. Heistä ensimmäinen on tunnettu Idols kouluttaja, joka jakoi mielipiteet vahvasti: osa ei pitänyt lainkaan ja osa halusi kuulla enemmänkin kuin mitä aika antoi periksi (hänet yritettiin sananmukaisesti työntää ulos lavalta). Itse pidin hänen asenteestaan ja toimintafilosofiastaan, sillä siinä oli monia yhteneväisyyksiä Maestran toiminnan kanssa. Aija Puurtisen opetus oli hyvin fyysistä ja kouriintuntuvaa. Ja asenne: aivan mahtava! Mietinkin kovasti, miten saisin hänet joskus opettamaan teitä…
Jo Estill oli amerikkalainen tutkija ja laulupedagogi. Hänen nimeään kantava metodi keskittyy vahvasti kurkun ja pään alueen lihasten hallintaan. Metodin ideana on pyrkiä erottelemaan laulamisen eri mekanismit toisistaan siinä määrin kuin se on mahdollista, jotta niitä pystyy laulaessa myös kontrolloimaan erikseen. Varsinaista ääni-ideaalia Estill-metodissa ei ole. Ihanteena on yksinkertaisesti terve äänenkäyttö. Tästä metodista kuulette myöhemmin lisää, sillä olin ehtinyt jo ennen kongressia ilmoittautua Estill-kurssille, jonka pitää kyseisen työoajan pitänyt Dorte Hylsdrup Tanskasta. Kurssi on nyt toukokuussa.
Kongressin juhlaillallinen oli varsin kovaääninen. Kun sadat äänenkäytön ammattilaiset kokoontuvat, meteli on korvia huumaava. Islantilaiset laulunopettajat haastoivat kaupan päälle koko porukan Euroviisuihin, mikä tarkoitti sitä, että jokaisen maan edustajat esittivät jonkun maataan edustavan laulun. Illassa kuultiin siis mm. italialainen O sole mio, Ranskan varpusen Piafin La vie en rose ja jämy saksalainen der Lindenbaum. Reippaampia lauluja kuultiin ukrainasta ja kotoisasti suomesta. Minun kultani kaunis on kajahti nimittäin komeasti yli kymmenen naisen ja yhden miehen voimin. Naapuriavun nimissä lauloin myös Vem kan segla förutan vind -laulun ruotsalaisten mukana kuorolaisille tuttuna sovituksena.