Käyttäjän Marita Jama lähettämä 6. marraskuu 2014 kello 21:00
Missasin lauantain tuomiokirkon Requiemin, mutta sunnuntaina nautiskelin Musapirtillä Ylioppilaskunnan laulajien ja Kuopion Mieslaulajien Kotipoltto -konsertista. Mieskuorolaulun ystäviä oli paikalla salin täydeltä. Ennen väliaikaa saimme kuulla vakavaa ja sen jälkeen kevyempää. YL on tunnetusti laatukuoro – tasoeroa kuopiolaisiin kuvatkoon se, että kun YL esiintyi frakeissa, meikäläisten asuna oli punaisella solmiolla terästetty tumma puku. Eli ihan jees meininkiä heiltäkin.
Klassinen mieskuorolaulu nostattaa aina mieltä, on se vain niin komeaa… Mutta hyvin hoitui viihdekin kummaltakin miehistöltä. Hauskoja, tyylikkäitä sovituksia pop-hiteistä. Mieskuoron äänialat muuten lienevät 1. ja 2. tenori, baritoni ja basso. Näitä bongailin kun kapu antoi ääniä laulujen aluissa. Heidän siis EI tarvitse aloittaa ilman johtajan kullekin stemmalle esilaulamaa ääntä!
Tästä tullaankin VIMMA-kuoron alttojen tämänhetkiseen dilemmaan: Minkä piti olla helppoa, onkin vaikeaa. Jouluohjelmamme iisein (Jaanan mukaan) biisi Gaudete yllätti meidät ikävästi harjoituksissa Musapirtin parvella. Sopraanojen iskuryhmä paahtaa vieressä korkealta ja kovaa, sitten pitäisi yhtyä kertsiin terssiä alempaa. Ja tämä toistuu kaikkien, eri kokoonpanojen laulamien välisäkeistöjen jälkeen. Ei löytynyt oikeaa ääntä meidän rivistöstä. Kuka hortoili missäkin, osa sopraanojen matkassa, meikä jossain ihan tuntemattomilla teillä. Tämä on raivostuttavaa – TIEDÄN kuinka stemma menee mutta en saa sitä ulos. Muiden joululaulujemme kanssa ei ole tätä ongelmaa. Ilmeisesti olen saanut juntatuksi ne lujemmin äänimuistiini. Mutta miksi juuri tämä kaikkein yksinkertaisin ei pelitä?!
VIMMAn miehet muuten, kaikella rakkaudella, opetelkaa Gaudeten ”soolo-osuuksienne” tekstit kunnolla. Kuunnelkaa netistä esityksiä, paitsi ei amerikkalaisten, sillä niiden latinan ääntämyksestä ei kannata ottaa mallia. Minusta meidän naiset ovat tältä osin tehneet läksynsä paremmin.
Meitä siis opetetaan Maestrassa nyt Estil-metodin mukaan. Olisi kiva tietää mikä nimen omaan meidän treeneissä on tätä metodia, kun minusta Jaana on luotsannut meitä samaan tapaan alusta asti, jo ennen Estiliin tutustumistaan. Toivoisin lisää tekniikkaharjoituksia, sillä ei ne äänenmuodostuksen hienoudet pysy mielessä ilman säännöllistä kertaamista. Ja kun ne osaisi, vaikeasta ehkä tulisikin helpompaa.