Tätä on kaivattu ja pyydetty! Maestra-Jaana käynnisti kuorolaisille suunnatut laulutekniikkatunnit, jotka jatkuvat keväälle helmikuun loppuun. Sessiot tapahtuvat netissä zoomin kautta. Torstain aloituskerran aiheena oli hengitys. Se onkin tärkeä osa laulamista. Ilman oikeaa hengitystekniikkaa ilma ei riitä eikä ääni kulje. Harjoittelimme hengitystä ja äänen suuntaamista mielikuvien avulla. Normaalisti kai ajattelemme, että ääni tulee suusta suoraan ulos. Mutta voitko kuvitella, että äänesi tulisikin ulos päälaen kautta? Tai takaraivosta, tai kieppaisi takakautta yläviistoon? Ei ihan helppo harjoitus, mutta tehosi. Eri ihmisillä toimivat eri vaihtoehdot. Minulle parhaalta tuntui tuo takaraivo-versio.
Istuimme siis kukin kotonamme laitteidemme ääressä ja seurasimme Jaanan opetusta ruudulta. Teimme äänenavauksesta tuttuja harjoituksia, nyt kiinnittäen päähuomion hengitykseen ja äänen suuntaamiseen. Jotkut ehkä joutuivat ottamaan huomioon perheenjäseniään – minä sain joikua estoitta yksin keittiössäni. Kun ei ole enää kissaakaan… 🙁
Tehotunnit ovat VIMMAlaisten ja myös muiden kiinnostuneiden käytettävissä linkin kautta. Suosittelen voimallisesti! Sessiot on myös mahdollista katsoa jälkeenpäin, jos ei pääse live-lähetykseen tai haluaa kerrata oppitunteja.
Tiistain VIMMA-treeneissä edettiin kabareemme kahteen Edith Piaf-biisiin. Näissä vimmaisissa valsseissa menee pää pyörälle ja intohimon kipinät sinkoilevat. Aika haastavaa laulettavaa suomalaiselle luonteenlaadulle – ja vielä pitäisi tanssiakin! Mutta ei niitä paikallaan seisten voi esittää. Ensi viikolla vissiin raivataan salin lattiatila vapaaksi ja käydään tositoimiin koreoiden kanssa. Huh ja voi – kun on noin 50 käsitystä rytmistä ja sen mukaan liikkumisesta…
Vanhana Joan Baez-fanina katsoin torstaina tv:stä dokkarin hänestä. Tämä ei ollut sitä tavallista ”puhuvat päät” -kamaa. Päin vastoin, kehuvia kollegoja ei näkynyt. Baez itse puhui folk-laulajan urastaan ja elämästään, ja ennen kaikkea perheestään. Kaikki perheeseen liittyvä olikin minulle uutta ja mielenkiintoista. En esim. tiennyt, että Baez on äidin puolelta meksikolainen. Tämä tietenkin selittää hänen autenttiset espanjankieliset levytyksensä. Nuorena folk-harrastajana rakastin hänen kristallinkirkasta ääntään ja kitaransoittotaitoaan. Itselläni kun ei ollut kumpaakaan…
Vaikka loppumusiikkini eivät suinkaan aina liity postauksen muuhun sisältöön, tällä kertaa päätin soittaa jotain nimen omaan Joan Baezilta. Ja mikä parasta, löysin tallenteen jossa hän laulaa duettoa toisen rakastamani folk-laulajan, argentiinalaisen Mercedes Sosan kanssa. Ja laulu jonka he esittävät, on kolmannen minulle rakkaan, Violeta Parran Gracias a la vida. Hyvä sovitus, hieno tulkinta:
Tämän kirjoitti jamatar 25.10.2024.